آیرونی و جایگاه آن در شاهنامه فردوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده شهلا گراشی
- استاد راهنما محسن پورمختار سیدعلی قاسم زاده
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده کسانی که به دنبال حد و مرزهای بین آیرونی و طنز گشته، و آن را سراسر ابهام یافته اند، خود را درگیر الفاظ و تعابیر نموده اند.در واقع با نوعی کلی نگری، کلیه ابهامات قابل حل شدن هستند. هرگاه اساس و انگیزه ی ایجاد طنز را ملاک قرار داده؛ و بدانیم، که انسان ها ناگزیر از استفاده ی دیگرگونه از کلام و زبان به اقتضای شرایط موجود برای نیل به مقصود می باشند. همان گونه که آیرونی دارای شاخه ها و شعبات متفاوت است، که غالبا ایرانی زبان ها را دچار سردرگمی و تحیر کرده است؛ باید بپذیریم که آن چه ما از آن به عنوان طنز یاد می کنیم، نیز با ذکر مراحل، لوازم و ابزار: طعنه هجو و هزل، با رویکردهای: کنایه، ایهام، تضادو...،در موقعیت ها و نمود های: کلامی، نمایشی، تصویری و...و پذیرش این مسأله که در بحث آیرونی و طنز ختم کلام و موقعیت به لبخندی با رویکردهای متفاوت از:ریشخند،لبخند،زهر خندو.. همراه با تامل است؛ و این که، هر دوی این واژه ها چه در زبان پارسی یا در غرب سیر تکاملی داشته، و آن را طی کرده، یا در حال طی کردن هستند، به این نتیجه می رسیم، که این دو واژه از نظر معنایی، دقیقا در کنار هم قرار می گیرند.استفاده ی استادانه فردوسی از مقوله ی طنز و آیرونی در عین کثرت موارد موجود، ویژگی اصلی اثر را که همانا حماسی بودن آن است، به حد اعلا در خود نگه داشته است. همچنین بررسی انواع و کیفیت موارد، ما را با نیرویی و هنری دیگر از این خالق بزرگ آشنا خواهد ساخت.در این پژوهش به بررسی کلی، کمی و کیفی مواردطنز و آیرونیک در کل شاهنامه برای تبیین بهتر افکار و نگاه فردوسی خواهیم پرداخت. واژگان کلیدی: آیرونی، طنز، شاهنامه، فردوسی
منابع مشابه
جایگاه فن مناظره در شاهنامه فردوسی
حکیم فرزانه طوس در پردازش و سرایش حماسه بیهمال خویش که برخی آن را داستان بلند و واحدی میدانند، از گونههای گفتاری مختلفی چون گفتگو و مناظره بهره جسته است. اگرچه مناظرههای این اثر، اصلاً با گفتگوها از حیث بسامد و اسلوب قابل قیاس نیست؛ اما در این مقال برآنیم تا جایگاه و اهمیت مناظره را با تحلیل نمونههای آن در شاهنامه بررسی و تبیین کنیم. بعد از تعریف مناظره از منظرهای گوناگون و اشاره به من...
متن کاملجایگاه و تأثیر قوم سکایی در تاریخ و شاهنامه فردوسی
قوم باستانی سکا در تکوین تاریخ و شکلگیری اساطیر ملل مختلفی؛ از جمله یونانیان، ایرانیان، هندیان و چینیان نقشی اساسی داشته است. سکاها که طوایفی بیابانگرد و مهاجم بودند، در اوان تاریخ، همچون سایر قبایل آریایی درشرق و غرب وجنوب جهان مسکون آن زمان پراکنده شدند و هرچند همواره با همسایگان خود در ستیز بودند، سرانجام در میان آنها مضمحل شدند و تنها نامی از ایشان در صفحات تاریخ باقی ماند. به دلیل خصل...
متن کاملجایگاه درفش کاویانی در شاهنامه فردوسی
درفش کاویانی همواره در کشاکش جنگهای ایران و انیران، جایگاه بسیار حیاتی و والایی داشت. اهمیّت این درفش تا حدّی بود که گاه ادامه نبرد بدون افراختن آن ممکن نبود و ایرانیان حتّی اگر به دندان هم شده، می کوشیدند تا آن را در جنگ افراخته نگه دارند. از دیگر سو، تورانیان نیز به خوبی با جایگاه خطیر آن آشنا بودند و با دیدن حتّی پاره ای از آن، آشکارا فریاد برمی آورند «که نیروی ایران بدو اندر است» و از این رو در...
متن کاملجایگاه فن مناظره در شاهنامه فردوسی
حکیم فرزانه طوس در پردازش و سرایش حماسه بی همال خویش که برخی آن را داستان بلند و واحدی می دانند، از گونه های گفتاری مختلفی چون گفتگو و مناظره بهره جسته است. اگرچه مناظره های این اثر، اصلاً با گفتگوها از حیث بسامد و اسلوب قابل قیاس نیست؛ اما در این مقال برآنیم تا جایگاه و اهمیت مناظره را با تحلیل نمونه های آن در شاهنامه بررسی و تبیین کنیم. بعد از تعریف مناظره از منظرهای گوناگون و اشاره به منشأ ...
متن کاملآتش و آریاییها؛ انعکاس آن در شاهنامه فردوسی
آتش یکی از عناصر اربعه است که نقش آن در ساخت کیهان و پیدایش گیتی نزد قدما، بسیار مهم است. به همین دلیل فردوسی از این عنصر مقدس و باستانی، در «شاهنامه» بسیار مدد جسته است. هنگامی که سخن از آتش به میان میآید، باید به باورها و ایدئولوژیهای باستانی و اساطیری نیز، حتماً توجه داشته باشیم. اگرچه آتش برای ساکنین جنوبی زمین و سرزمینهای گرم و داغ مانند عربستان خیلی پدیده زیبا و ارزشمندی نمیب...
متن کاملتشبیه در شاهنامه فردوسی
تشبیه در قرن چهارم بسیار ساده بوده است و شاهنامه فردوسی بهترین تشبیهات زبان فارسی را داراست . به مرور زمان طرز بیان تحول یافته و پیچیده گویی رواج پیدا کرده است . نثر متکلفانه و مصنوع نشانه دانایی شده ‘ صنایع غلیظ از زبان عربی در شعر فارسی خود نمایی کرده است معما گونه بودن شعر نو دنباله همین تطور و تحول است . در نظم و نثر نو به قصد و خواست گوینده توجه نیست بلکه خواننده هر مفهوم و هرمعنی که بخواه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ولی عصر (عج) - رفسنجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023